De nieuwe voorstelling van De Steeg, getiteld Het Gevolg, speelt zich af op een school als alle anderen. Echter zorgt een experiment van een docent voor spannende situaties, waarbij leerlingen uiteindelijk tot bepaald gedrag worden aangezet. De twee jonge theatermakers Vera Wielhouwer (27) en Tristan Stäbler (23) zijn de afgelopen tijd bezig geweest deze voorstelling vorm te geven. Een voorstelling die de kijker laat nadenken en reflecteren: wat is het gevolg van bepaald gedrag?
Zowel Vera als Tristan zijn afgestudeerd als acteur aan het Noorderpoort. Beiden merkten ze dat ze meer wilden doen dan enkel zelf op de planken staan. ‘’Ik wil naast acteren ook op andere manierenwat overbrengen’’, zegt Vera overtuigend. Afgelopen jaar is ze ook afgestudeerd als Artist Educator in Theater and Media en ze ziet het als haar missie om maatschappelijke thema’s op een creatieve manier aan de kaak te stellen. Dezelfde missie deelt Tristan, die de eerder genoemde studie bijna heeft afgerond. Ook hij wil verhalen vertellen, mede omdat hij als acteur in het vak, in het verleden,representatie op het podium miste. Beide jonge theatermakers zijn het makerschap aan het ontdekken. Bij Theater De Steeg hebben ze de afgelopen tijd gewerkt aan de voorstelling Het Gevolg. Over groepsdruk en schuldvraag. Over aansporen, dat leidt tot ontsporen.
Actuele thema’s, waar jongeren vandaag de dag veel mee te maken hebben. Tegelijkertijd zijn het ook thema’s die tijdloos zijn, vertelt Tristan. ‘’Er is, ondanks de desastreuze gevolgen en nasleep, een zekere parallel met de start van de Tweede Wereldoorlog. Het begint eigenlijk op hetzelfde punt. Mensen werden uitgesloten, anderen voelden zich voor het eerst gehoord en men werd aangespoord om in actie te komen. Deze voorstelling bespreekt soortgelijke thema’s, maar dan op een hedendaagse, behapbare manier. De problemen beginnen klein, maar groeien uit tot iets groots. Van micro tot macro. Totdat het uit de hand loopt.’’
De voorstelling speelt zich af in een school, waar een docent een experiment opzet. Het doel: aantonen hoe groepsvorming ontstaat, hoe je daarbinnen meer zelfvertrouwen krijgt en tezamen meer macht hebt dan alleen. Het gevolg: leerlingen fokken elkaar op, waardoor er uiteindelijk een brand ontstaat. Maar bij wie ligt de schuld? De docent, de oproerkraaiers of de uiteindelijke dader? Het is een voorstelling die je laat schipperen tussen goed en kwaad. Een voorstelling die je doet nadenken.
En daarom is het er één die uitstekend past bij Theater De Steeg, wiens voorstellingen maatschappelijke thema’s onder jongeren aankaarten. Zodat ze bespreekbaar gemaakt worden. Thema’s die schuren en de kijker laten nadenken. Thema’s die de samenleving beschrijven, maar in het dagelijks leven dus niet altijd letterlijk benoemd worden. De Steeg is tevens een plek waar jonge makers de kans krijgen zich te ontplooien. ‘’Het mogen maken van een voorstelling van De Steeg is als zwemmen in een groot, maar veilig en warm bad’’, zegt Vera. ‘’Hier bij De Steeg worden we als beginnende makers gezien, gehoord en gewaardeerd. En juist daarom durven we te maken, onze creativiteit wordt niet geremd.’’ De doelstelling van De Steeg – theater voor en door jongeren – komt dan ook overeen met de kenmerken van Het Gevolg. ‘’Wij maken theater met jonge acteurs, waardoor het voor ons allemaal als springplank dient voor onze toekomst’’, vult Tristan aan.
Bovendien maakt De Steeg voorstellingen die de kijker betrekt. Een combinatie van interactie en een goed gesprek achteraf. Zodat ze niet enkel toeschouwer zijn, maar zich ook kunnen identificeren met het verhaal en de acteurs. Het is net zoals de tekst op de deur van De Steeg: de klas is geen stip in de samenleving, maar een samenleving in de stip. ‘’We spreken de jongeren heel direct aan’’, legt Vera uit. ‘’Tegelijkertijd tonen we dat het experiment zich niet beperkt tot de klas in de voorstelling, maar dat het de hele samenleving aangaat. Dat maakt het persoonlijk’’, geeft Tristan aan. ‘’De scènes zijn herkenbaar, ze zouden zich ook af kunnen spelen in de levens van de jongeren die naar de voorstelling kijken. Deze herkenbaarheid is belangrijk en dus ook de kracht van theater: het maatschappelijke gesprek voeren op een theatrale manier’’, aldus Vera.
Daarbij stopt de invloed van Het Gevolg niet op de planken. Het is een voedingsbodem voor de toekomst, stelt Vera. ‘’Of het nou gaat om de kennismaking met theater of het verder nadenken over het onderwerp: we hopen dat het de jongeren laat reflecteren. Dat hoeft niet direct, ze mogen het best laten bezinken. Dat ze er over een jaar aan terugdenken en kunnen gebruiken in het dagelijks leven.’’